(Kirjoitukseni 10.12.2014)
Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee parhaillaan peruskoulujen uudistamista. Tulevaisuuden peruskoulu – Uuteen nousuun! -hankkeen sysäys oli Suomen Pisa-tulosten heikkeneminen viime vuonna.
Tavoitteena on, että peruskoulu takaisi jokaiselle lapselle riittävät eväät elämään. Koko ikäluokan koulutuksen merkitys on Suomelle suuri. Suomessa kuitenkin vanhempien koulutuksen merkitys lasten osaamiseen on suurempi kuin keskimäärin rikkaissa teollisuusmaissa, kun osaamista mitataan lasten kasvettua aikuiseksi.
Peruskoulumme on edelleen huippuluokkaa, mutta suunta ei ole hyvä. Yksi ongelma on asenteissa.
Kasvatustieteen tohtori Mikko Ripatti (Yle 4.12.2014) kirjoitti, että uuden oppimiskulttuurin esteenä ovat asenteet ja rohkeuden puute. Ripatin mukaan tieto- ja viestintäteknologiaan panostaneet nuoret esimerkiksi käyttävät enemmän aikaa yhteistoimintaan parantavat analysointitaitojaan enemmän kuin nuoret, jotka eivät käyät tietokoneita. ”Vaarana on oppilaiden ja koulun toimintatapojen välisen ristiriidan repeäminen kuiluksi, jossa koulun uskottavuus nuorten silmissä hupenee”, Ripatti kirjoittaa.
Tietokoneiden ja tablettien hankkiminen kouluihin ei tee ketään autuaaksi. Niitä pitää opetella käyttämään monipuolisesti – vaikka apuna mopon korjaukseen, kuten Ripatti kertoo.
Opettajilla on Suomessa laaja itsenäisyys opetuksesta. Tämä on hienoa asia, joka mahdollistaa paikallisten eroavaisuuksien ottamisen huomioon, uuden kokeilemisen ja monipuolisen opettamisen. Samalla se korostaa monipuolisen osaamisen tärkeyttä.
Vaikka neljä viidestä opettajasta osallistuu täydennyskoulutukseen, Suomessa vuonna 2012 yli 12 000 opettajaa eivät käyneet täydennyskoulutuksessa, ilmenee Opetushallituksen Opettajat Suomessa 2013 -tutkimuksessa.
Kaikkialla opettajien mahdollisuudet päästä täydennyskoulutukseen eivät ole yhtä hyvät eikä osaamisen päivittämiseen panosteta yhtä paljon kuin muualla. Tähän pitää saada muutos.
Kuntien on tuettava ja kannustettava opettajia kouluttautumaan. Rehtoreiden ja muiden sivistystoimen esimiesten on huolehdittavat, että kaikki kouluttautuvat sekä kehittävät ja päivittävät osaamistaan. Osaamista voi päivittää myös yhteisopettajuudella, jolloin työparissa molemmat voivat oppia toisiltaan.
Opettajien merkitystä Suomen peruskouluissa ei voi kyllin korostaa. Uudistumalla osaamistaan opettajat uudistavat opetusta, jolloin peruskoulu tarjoaa myös tulevaisuudessa kaikille lapsille ja nuorille riittävät eväät elämään.
Anniina Peltola